CERITA PANAS : KECOH DAVID OROK HINA ISLAM

CERITA PANAS : KECOH DAVID OROK HINA ISLAM



PENGUMUMAN KHAS.

Kepada Ahli Keluarga, Saudara mara dan Rakan-rakan sekelian, sila maklum bahawa Khabar angin yang disebarkan oleh pihak2 tidak bertanggungjawab mengatakan rumah saya telah diserbu Polis dan kononya saya sudah ditangkap Polis dan kini ditahan dilokap Polis adalah tidak benar dan merupakan suatu pembohongan.

Perkara sebanarnya adalah pada malam 05/07/2014, saya telah dihubungi oleh Pegawai Kanan PDRM di IPD Karamunsing, Kota Kinabalu untuk bertemu dengan beliau bagi memberikan Kenyataan tentang semua laporan Polis yg dibuat terhadap saya di seluruh Malaysia terutama yang dibuat di Sabah.

Pada jam 11:30 pagi tadi hari ini 06/07/2014, saya telah bertemu dgn pegawai berkenaan dan proses merekodkan kenyataan tersebut selasai pada jam 14:00 petang. Saya telah memaklumkan bagaimana bermulanya perbincangan dalam FB tersebut sehingga saya menjawap soalan yg dikemukakan pada saya sebelum itu dengan memberikan contoh berdasarkan bahasa pasar yang kebiasaannya selalu digunakan oleh para penduduk di Sabah secara sepotan tanpa ada fikiran jahat untuk menghina islam atau nabinya.

Pihak2 yg tidak bertanggungjawab telah mengambil kesempatan dengan memetik salah satu dari komen saya itu lalu memuat naikkannya semula serta menyebarkan petikan komen saya itu di FB. Pelbagai pihak di FB telah berkongsi petikan perbualan saya itu dan membuat komen baru berdasarkan andaian mereka masing2 tanpa menyelidiki pokok pangkal bagaimana petikan perbualan saya itu timbul. Ditahap ini keadaan sudah tidk terkawal kerana masing2 ingin berkongsi petikan tersebut dan mengulasnya berdasarkan fikiran masing2 serta menyemarakkan lagi kemarahan sesiapa saja yg membacanya. Hasil dari pertemuan saya dengan Pagawai kanan PDRM siang tadi itu membayangkan bahawa kes ini sudah hampir kepada penyelasaian sepenuhnya jika tiada lagi pihak2 yg mempolitikkan keadaan ini.

Sebagai bangsa Sabahan yg bertanggungjawab, cintakan perpaduan dan keharmonian pelbagai kaum dan agama di Sabah. Kita sepatutnya berusaha untuk memperbetulkan keadaan dengan berusaha meredakan keadaan dan bukan menjadikanya semakin tegang melalui komen2 yg semakin membangkitkan kebencian diantara pihak Islam dengan yang bukan islam. Nilai keamanan untuk rakyat sabah kecapi selama ini adalah terlalu tinggi untuk dinilai. Jangan sampai ada pihak2 tertentu yang sengaja mengambil kesempatan dari kesilapan kecil ini menjadikannya modal politik mereka mengwujudkan suasana darurat di Sabah agar mereka boleh terus bermaharajalela dan berkuasa.

Sekian dan salam sejahtera serta muhiba dari saya.

Yang ikhlas,

DAVID OROK
06/07/2014 (23:39).

0 Response to "CERITA PANAS : KECOH DAVID OROK HINA ISLAM"

Post a Comment